Grönland déli része Kangerlussuaq városával

Grönland déli része Kangerlussuaq városával

Az idehaza tapasztalható nyári kánikulából sokan vágyódtak hűvösebb éghajlatú tájakra. Így voltunk ezzel mi magunk is, bár nem ez volt a fő mozgatóerő, sokkal inkább egy különleges, számunkra kevésbé ismert ország felfedezése. A Csámborgó iroda még 2023 novemberében hirdette meg tizennégy fő számára 8 napos grönlandi útját, amelyhez korábbi túratársakkal, barátokkal együtt magam is csatlakozhattam.

A koppenhágai repülőtér üvegfalú termében várakozva, izgalommal figyeltük az Air Greenland pirosra festett, 245 férőhelyes Airbus A330-200 típusú repülőgépét. Mint utóbb kiderült az egyetlent a légitársaság flottájából (ennek túránk utolsó szakaszában még lesz jelentősége), amely elhagyja a sziget légterét, de kizárólag a dán főváros és a grönlandi Kangerlussuaq viszonylatában közlekedik.

A földrajz iránti érdeklődésemet minden bizonnyal a gyermekkori kirándulások mellett a földrajzi felfedezők úti beszámolói kelthették fel. Különösen a sarkkutatók kalandjai izgattak, már akkor vonzott az „elérhetetlen” távolságban lévő „jégfedte” világ. Grönland tehát hosszú évtizedek óta vágyott úti célom volt, és az Air Greenland feliratú repülőgépet látva mindez elérhető közelségbe került.

Grönland madártávlatból

Megérkezünk Grönlandra (Barna Béla felvétele)

Megérkezünk Grönlandra (Barna Béla felvétele)

A bő négyórás repülőút Dél-Norvégia és Izland keleti partvidéke felett zavartalanul ám a felhők felett telt, míg Grönland kelet-nyugati irányú átszelése közben végre az alattunk elterülő táj is láthatóvá vált. A hatalmas, gleccsertakarta felszín (Földünk legnagyobb szigetének 84%-át jég borítja!) a maga valóságában mutatkozott. Felismertük a jégtakaróból kiemelkedő sziklagerinceket az úgynevezett nunatakokat, de feltűntek a magasból csekélynek tűnő, ám valójában jelentékeny sebhelyek, a jég olvadásának félreismerhetetlen jelei, úgymint az olvadéktavak és a gleccserhasadékok gigászi rendszerei is.

A nyugati part felé repülve a táj képe szelídülni látszott, a zord, vakítóan (a repülőgépből kitekintve is napszemüveget kellett felvenni) jeges világot a növényzet, a sziklák és fjordok színes kavalkádja váltotta fel. Ezt a képet láthatta meg az Izland földjéről száműzött viking, Vörös Erik is 928-ban, amikor hajójával partot ért, és ő nevezte el „Zöld földnek” az akkor még lakatlan szigetet.

Olvadéktó- és hasadékrendszer a magasból

Olvadéktó- és hasadékrendszer a magasból (Barna Béla felvétele)

Gépünk lassan ereszkedni kezdett, s látótávolságba került indulásunk óta az első település, az egykori katonai támaszpont, Kangerlussuaq. Jelenleg itt található a 2 166 086 km2 területű Grönland egyetlen nagygépek számára is használható kifutópályája (A főváros, Nuuk mellett most zajlik az új reptér építése). Nemcsak ez a tény a város „kiváltsága”, hanem az is, hogy Kangerlussuaq az egyetlen olyan település, ami nem a 20 km-es parti sávban található, hanem a nyugati parttól nagyjából 160 kilométerre. A jelenlegi városkát (bár a mi fogalmaink szerint ez leginkább amolyan szórványtelepülés), 1941-ben még amerikai légibázisként alapították és csak a katonák 1992-es kivonulása után lett a grönlandi közigazgatás része, jelenleg körülbelül 540 fő lakja.

A településképben meghatározók a színes házak, amelyek között a város egyetlen aszfaltos útja kanyarog. Hagyományos utcákat itt ne keressünk (egyébként ez más grönlandi településekre is igaz). Ennek magyarázata a földrajzi adottságokban keresendő. A sziklakibúvások közötti, házépítésre alkalmas területek ugyanis szétszórva találhatók, így értelemszerűen az épületek is „rendezetlen összevisszaságban” állnak. De mindezt a házak színezése ellensúlyozza, ami egyértelműen a tájékozódást segíti. Az északi építészet színes faházai ugyanakkor állítólag jótékonyan hatnak a lélekre is, különösen a ködös vagy sötét napokon.

A landolást követően a telefonunk szerint alig egy óra telt el koppenhágai indulásunk óta (a repülőút négy órás volt, viszont Grönlandon a nyári időszakban három órával kevesebb van, mint Közép-Európában).

Pepecselés a grammokkal

Szállásunk Kangerlussuaq-ban

Szállásunk Kangerlussuaq-ban

A beléptetést illetően nem csináltak nagy cécót. Útlevélellenőrzésre sem emlékszem. Tekintve, hogy nem volt nagy légiforgalom – hiszen a mi gépünk volt az egyetlen – a csomagok felvétele sem tartott sokáig. Nehézségnek csupán a szálláshelyig történő eljutás tűnt. Tudniillik a település központjában lévő hostel nem kevesebb, mint 2 kilométerre volt innen. Mindez a 20-25 kilogrammos hátizsákok cipelése és kerekes bőröndök vonszolása nélkül könnyed séta lett volna, de így… Ráadásul jól láttuk, hogy a repteret keresztezve – ami ugyebár tiltott – csak párszáz métert kellett volna megtenni.

Első grönlandi szállásunk amolyan tömegszállás volt. Persze ezt ne úgy képzeljük el, hogy egyetlen légtérben matracokon kellett aludni. Makulátlan, igényesen berendezett tranzitszállás volt ez, hatalmas társalgóval, étkezővel, patyolattisztán tartott fürdőblokkokkal. Az alvófülkék (szobának túlzás lenne nevezni őket), ablaktalan, függönnyel elválaszott terek voltak, emeleteságyakkal. Egy-egy helyiségben 4-6 ember számára akadt fekhely (az alvás minőségét illetően maradjunk annyiban, hogy bár jól esett vízszintesbe tenni magunkat, a többségnek nem sikerült mély álomba szenderülni).

Útban a gleccserhez

Útban a gleccserhez

Tekintve, hogy a szállásunkra érkezéskor alig múlt el déli 12 óra, jóformán előttünk állt még az egész délután. Bár ezt furcsa leírni abban az időszakban, amikor egyáltalán nem megy le a nap, így az ember időérzékelése is felborul. Az éjszakai órákban is nappali világosság van ilyenkor, ez az éjféli nap jelensége.

Első programunkra vártunk, így alig maradt időnk kipakolni és bedobni némi kaját, csökkentve ezzel is az általunk cipelt teher súlyát. Hozzáteszem, hogy egy-egy zacskós levessel vagy müzliszelettel nem sokra megyünk e tekintetben, de hát a súly az súly akkor is, ha csak grammokról van szó.

Jégvarázs

Körülbelül 1 óránk maradt a piszmogásra, amíg a közeli gleccserhez szállító terepjáró meg nem érkezett. A ránk váró távolság hallattán tudatosult bennünk, hogy minden viszonyítás kérdése. Grönlandi viszonylatban a 25 kilométeres távolság közelinek tűnik, bár mindez földúton megtéve nagyjából 2 órát jelentett. A húsz személyes, busznak átalakított terepjármű vezetője volt egyben az idegenvezetőnk is, aki jó néhány megállót (ezek többnyire különböző kilátópontokat jelentettek) beiktatva ismertette a tudnivalókat. Grönlandon a lakott területeken vagy azok közelében végzett szerény telepítést leszámítva alig van fa, ilyen mesterségesen létrehozott, alig néhány tucatnyi fából álló fenyvest figyelhettünk meg mindjárt az út elején, amit kalauzunk enyhe túlzással erdőnek nevezett. Igen, ez is viszonyítás kérdése. Az egyik fenyőt minden karácsonykor feldíszítik Kangerlussuaq lakói.

Morénasánc a gleccser előtt

Morénasánc a gleccser előtt

A kanyargós, dimbes-dombos tájon vezetett út mellett kisebb patakocskákat, tavacskákat láthattunk, míg a talajon füves, vizenyős, úgynevezett láprétek fejlődtek. Néhol egy-egy rénszarvas is felbukkant, míg a területre jellemző, termetes pézsmatulok csak a szóbeli tájékoztatókban jelent meg. Az autóból kiszállva azonban komoly kellemetlenséggel kellett szembenéznünk, ami szúnyogok képében öltött testet. Hiába, a tundra már csak ilyen. Az olvadéktól vizenyőssé váló rétek tulajdonképpen hatalmas szúnyogkeltetők. Nem jobb a helyzet Szibériában, Kanadában vagy Alaszkában sem. A grönlandi szúnyogokról persze még idehaza tudomást szereztünk, így riasztókkal kellőképpen felvértezhettük magunkat, sőt a következő napon fejre húzható szúnyoghálót is beszereztünk (minden üzletben kapni ilyet), amire bizony szükségünk is volt.

Az ilyesfajta kellemetlenséget azonban elviselhetőbbé teszi a tudat, hogy egy UNESCO világörökségi helyszínen (2018) vagyunk és hamarosan olyasmit láthatunk, ami csak keveseknek adatik meg.

A busz hosszas zötykölődés után végre megállt, az út nem vezetett tovább. Előttünk természetes módon felhalmozódott kősánc magasodott. Ez már egyértelműen a gleccserek által zúzott sziklatörmelék, azaz moréna. A magaslatot megmászva végre elértük úti célunkat a „végtelen” jégmezőt. Annak nyúlványára, az úgynevezett Russel-gleccserre magunk is rámerészkedhettünk. Az ellaposodó jég szélére. Ez ugyanis még biztosító eszközök nélkül is járhatónak tűnt, bár kisebb, vízzel telt hasadékok azért itt is előfordultak.

Emberek a jégmezőn

Emberek a jégmezőn

A jég itt valóban hatalmas, ha ugyanis keleti irányban elindulnánk rajta, közel 600(!) kilométeren át vezetne utunk, anélkül, hogy bármiféle településsel találkoznánk. És utána is csak az Atlanti-óceán jégtáblákkal teleszórt vizét látnánk. Innen újabb 600 kilométert kellene megtennünk – immáron hajóval – kissé délkeletre tartva ahhoz, hogy Izland partjaira jussunk. Mindazonáltal a jég vastagsága sem csekély, 1500-3000 méter(!) között váltakozik. Tekintve, hogy felszíne folyamatosan olvad, azokon beláthatatlan mélységű hasadékok nyílnak meg, amelyek az olvadékvizek egy részét levezetik, míg a kevésbé töredezett felületeken hatalmas víztükrök (tavak) képződnek.

Érdekesség, hogy Grönland hatalmas jégtakarója alatt a domborzat igen összetett. Több ezer méteres hegygerincek és mély völgyek egyaránt előfordulnak. Sőt valószínű, hogy a jégtakaróval fedett „egyetlen sziget” képe nem más, mint illúzió, hiszen valójában Grönlandot több kisebb-nagyobb sziget mozaikja alkotja. A jégmező természetesen állandó mozgásban van, így a Russel-gleccser is, amely látszólagos mozdulatlansága ellenére évente 25 métert halad nyugat felé.

Lieber Tamás

Barna Béla és a szerző felvételeivel